Pomoc dydaktyczno-wychowawcza i specjalistyczna |
· Pomoc psychologa i pedagoga Głównymi adresatami wszelkich naszych działań w szkole są uczniowie. Staramy się rozpoznawać (diagnoza) ich potencjalne możliwości, trudności oraz sytuację wychowawczą. Rozpoznanie takie jest potrzebne, aby dobrze zaplanować pracę z dzieckiem i poprzedza wszelkie działania profilaktyczne, wychowawcze, mediacyjne czy interwencyjne wobec uczniów. Zajmujemy się też sprawami socjalnymi i organizowaniem pomocy dzieciom z rodzin ubogich. Właściwe rozpoznanie problemów pomaga opracować koncepcje pracy z klasą czy pojedynczym uczniem oraz współpracy z rodzicami i nauczycielami. Współpracujemy także z instytucjami i osobami w zainteresowaniu których są nasi uczniowie i ich rodziny (Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Ośrodek Pomocy Społecznej, kuratorzy sądowi itp.). Psycholog: gabinet nr 67 (II piętro), adres mailowy psycholog@sp1-nt.pl Pedagog: gabinet nr 67 (II piętro).
· Terapia logopedyczna Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy. Zadania logopedy szkolnego: Badanie logopedyczne polega na orientacyjnym badaniu słuchu mownego i fonemowego, badaniu sprawności artykulatorów, badaniu płynności i prozodii mowy, badaniu nadawania i rozumienia mowy, badaniu funkcji połykowej i oddechowej oraz badaniu budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, wędzidełko podjęzykowe, podniebienie). W razie potrzeby logopeda kieruje dziecko na dodatkowe badania specjalistyczne (laryngologiczne, ortodontyczne, foniatryczne, psychologiczne). Zajęcia prowadzone będą indywidualnie bądź w zespołach w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia. Metody pracy, pomoce i środki zostaną dostosowane do indywidualnych potrzeb Terapię logopedyczną w naszej szkole prowadzą: mgr Alina Adamiak, mgr Grażyna Michna.
· Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne Niepowodzenia szkolne dziecka mogą wynikać m. in. z zaburzeń rozwoju ruchowego (mała sprawność manualna, niezręczność ruchowa całego ciała), zaburzeń rozwoju funkcji poznawczych (odchyleń w rozwoju percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej), zaburzeń rozwoju emocjonalno – społecznego (nadpobudliwość lub zahamowanie psychoruchowe). Sprawność wymienionych funkcji niezbędna jest do prawidłowego opanowania techniki czytania, pisania i liczenia. Odpowiedzią na tego typu problemy są zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizowane w szkole. Prawidłowy przebieg zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapii pedagogicznej) w dużej mierze uzależniony jest od pracy rodziców z dzieckiem w domu. Terapię pedagogiczną w naszej szkole prowadzą: mgr Magdalena Błaszczak, mgr Ewa Borowiak, mgr Mirosława Hajt.
· Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizowane są dla uczniów mających opóźnienia w opanowaniu programów przedmiotów wynikających z podstawy programowej dla danego etapu kształcenia. System klasowo – lekcyjny powoduje, że dzieci, które mają poważne problemy z przyswojeniem wiedzy, nie są w stanie opanować minimum programowego. Źródła niepowodzeń są różne, a zatem i sposoby oddziaływań są zróżnicowane. Trudności w uczeniu mogą pojawić się na różnym etapie edukacyjnym ucznia. Prowadzący zajęcia nauczyciel dąży do tego, aby uczeń: - nie bał się danego przedmiotu, - umiał określić zagadnienie, którego nie rozumie, - nadrobił zaległości z danego materiału, - zminimalizował swoje niepowodzenia szkolne.
· Gimnastyka korekcyjna Ćwiczenia mające na celu skorygowanie wad postawy przez stosowanie dobrze dobranych ćwiczeń rozciągających poszczególne partie mięśniowe odpowiadające za daną wadę postawy.
· Informacja dla rodziców wyjeżdżających okresowo poza granice kraju Dyrekcja szkoły pragnie przypomnieć o konieczności zapewnienia opieki prawnej nad dzieckiem/dziećmi w przypadku nieobecności rodziców. W ubiegłych latach dochodziło do sytuacji, gdy oboje rodzice wyjechali poza granice kraju i dziecko pozostawało bez opieki prawnej mimo, iż opiekę faktyczną sprawowała np. babcia lub inny członek rodziny. Osoby, które nie mają prawnie przyznanej opieki nad dzieckiem, nie mogą np. być informowane o ocenach, wyrażać zgody na udział dziecka w wycieczce, a w przypadkach losowych wyrazić zgody na wykonanie zabiegu operacyjnego. W przypadkach, gdy nieuregulowana sytuacja prawna dziecka budzi wątpliwość, szkoła ma obowiązek poinformować o tym właściwy miejscu zamieszkania Sąd Rejonowy - Wydział Rodzinny i Nieletnich.
· Ważne kontakty Świetlica Socjoterapeutyczna w Nowym Tomyślu, ul. Powstańców Wlkp., tel. 61/44 22 585 , od poniedziałku do piątku w godz. od 14.oo - 17.oo; Punkt Konsultacyjno - Informacyjny dla osób z problemem alkoholowym w Nowym Tomyślu, ul. Powstańców Wlkp., tel. 61/44 22 585; Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Marszałka Piłsudskiego 8, 64 -300 Nowy Tomyśl, tel.: 61/44 22 587, 61/44 26 950; Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, ul. Poznańska 30, 64-300 Nowy Tomyśl, tel.: 61/44 73 773;Zachęcamy do kontaktowania się z wychowawcą, pedagogiem lub psychologiem szkolnym, dzieleniem się spostrzeżeniami i uwagami na tematy związane z funkcjonowaniem szkoły. |
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Tomyślu |